Wij zijn codekick

Conversion Day 2017: de weg naar meer conversies

Conversion Day 2017: de weg naar meer conversies

01/12/2017

Conversion Day vond dit jaar plaats in Autoworld Brussel: een prachtige locatie aan het Jubelpark waar honderden wagens keurig afgestoft naast elkaar gestald staan. De geschiedenis van de automobielsector stond er in pril contrast met de toekomst van online en digital marketing. En hoewel beide onderwerpen even boeiend zijn (tenminste voor een autoliefhebber als ik), gaan we het hier over digital marketing hebben. Over wat ik aan insights en inspiratie mee naar huis nam.



De ‘instant gratification’ van André Morys

De Duitser André Morys beet de spits af op editie 4 van Conversion Day. Hij had het over ‘instant gratification’ of hoe je de gebruiker motiveert om beter te converteren. André vergeleek verschillende formulieren en het was je meteen duidelijk welk formulier motiveert en welke niet. De winnaar was booking.com waar je steeds beloond wordt bij het boeken van je hotelkamer. Zo verschijnt een groen kader met vinkje telkens je een veld correct invult en krijg je copy te zien die meteen je ego streelt ‘Congratulations you’ve chosen the cheapest room at Best Western Plus Time Hotel. Don’t miss out, book now!’. Je maakte de juiste keuze, dus waarom zou je niet boeken? 

Amy Harrison doet je webcopy converteren 

De meeste marketingcopy is generiek en komt bij een hoop andere merken in min of meer dezelfde vorm terug. Waarom? Vele bedrijven vinden het moeilijk om copy te schrijven. Ze hebben schrik dat hetgeen ze schrijven te opdringerig overkomt en dat de lezer er niets van zal geloven. Meestal toveren (of gewoon schudden past hier beter in de context) ze dan maar zwakke argumenten uit de mouwen zoals ‘haal het maximum uit jezelf’. 

Amy pleit voor meer to-the-point en op geen enkele manier mis te verstane teksten. En hiervoor moet je een aantal zaken op een rijtje hebben: ken je publiek (lezer) en ken je eigen onderneming ofwel de bestaansreden van je onderneming. Vertrek vanuit welke problemen of pijnpunten van je doelgroep je product oplost. 

Chris Out’s 7 pijlers van Growth Hacking 

Chris is CEO van RockBoost, een growth hacking agency. Ofwel: een bureau die aan de hand van experimenten uitdoktert via welke marketingkanalen je bedrijf kan groeien. En eerlijk? Ik ben benieuwd hoeveel van zijn technieken nog recht zullen staan na de implementatie van GDPR? Waar ik het dan wel volledig met Chris mee eens ben is zijn visie rond een sterk team. In een ideale wereld werken een UX designer, analist, marketeer, product manager en developer samen. Raad eens hoe CodeKick werkt 😉

Nathalie Nahai en haar principes van online overtuiging

Aan enthousiasme geen gebrek bij Nathalie. Ze bracht maar liefst 251 slides mee naar Brussel. En wat bleef daarvan hangen? Dit: 

  • Endowed progress: Geef mensen een voorsprong op weg naar hun doel en ze doen meer hun best om het te behalen. Bijvoorbeeld: als mensen en formulier moeten vervolledigen, zeg dan dat ze al 50% voltooid hebben. 
  • Sunk-cost fallacy: Als mensen tijd of geld in iets geïnvesteerd hebben, dan gaan ze daar waarschijnlijk mee door — soms tegen alle logica in. Denk maar aan Farmville van Facebook. Eens je tijd hebt gestoken in het kweken van je tomaten, dan wil je die oogsten ook.
  • Appointment dynamic: Wanneer je op een bepaalde tijd moet gaan kijken om een bepaald voordeel te krijgen, is blijkbaar onweerstaanbaar. Leer je gebruiker dus een gewoonte aan als ze willen genieten van een bepaalde korting. Kijk maar naar de tijdelijke aanbiedingen van iBood of Groupon. 
  • Cognitive load: Mensen kunnen maar een beperkte hoeveelheid informatie verwerken én een beperkt aantal beslissingen nemen. Zorg dus voor een heldere ervaring voor je gebruiker en reduceer het aantal stappen die gebruikers moeten doorlopen om hun doel te bereiken.
  • Processing fluency (aanverwant met 4): Blijkbaar wordt content die vloeiend kan worden geconsumeerd (toegankelijk en helder geschreven dus) gepercipieerd als betrouwbaarder. Maak het dus niet te moeilijk en zorg voor voldoende CTA’s zodat gebruikers aangemoedigd worden om tot aankoop over te gaan.
  • Hedonic adaptation: Kort gezegd, anno 2017 raken we dingen snel gewend. Enthousiasme kent een korte halveringstijd. Je zult producten en diensten moeten vernieuwen om de aandacht vast te houden. Er moet tenslotte genoeg dopamine worden aangemaakt bij je gebruiker, die daar vandaag de dag verslaafd aan is dankzij zijn Instagram, Twitter en Facebook feed.
  • Dopamine loops: Over dopamine gesproken: je gebruiker belonen voor elke actie richting een conversie is een slim idee. Bij elke beloning wordt die heel even high, waarna hij trek naar meer krijgt. 

Hoe Karl Gilis de zwakke plekken uit je website haalt

BAM, daar is Karl Gilis. Luid, enthousiast en overduidelijk aanwezig. Beter kan ik zijn talk niet beschrijven. En hij had 1 grote boodschap bij zich: ‘stop met bullshit marketing die gebaseerd is op buikgevoel.’

Met die vibe ging hij als een trein door slechte landingspagina’s die opgebouwd zijn op buikgevoel én die hij omtoverde tot echte moneymakers. Aanpassingen gebaseerd op onderzoek en vooral op feedback die hij van de gebruikers kreeg. 

Nog enkele takeaways van Karl: 

  • Hoop is geen strategie. Hopen dat door die CTA te verplaatsen je meer conversie zal leiden is niet the way to go. 
  • The page-fold does exist: maak je gebruikers bij de eerste blik duidelijk dat er meer te zien valt. 
  • Maak je website customer-centric. Voorzie de content waar je gebruiker naar op zoek is. Weet je niet wat dat dan is? Vraag ze het!
  • ‘Van een beetje witruimte ging nog niemand dood’ – ofwel KISS, hou het eenvoudig.

Bedankt Bloovi, voor deze inspirerende dag. En eeuh, tot volgend jaar 😉 

Foto's: Bloovi ©