Zou jij je appendix laten verwijderen door je neefje?

Een retorische vraag natuurlijk. Want tenzij je neefje toevallig een gastro-enteroloog is, is hij waarschijnlijk de laatste persoon aan wie je denkt als je jouw appendix zou moeten laten verwijderen. Nee. Je reageert zoals iedereen dat zou doen: je schakelt de hulp van een professional in, toch? Waarom zou je dat dan niet doen voor de ontwikkeling van je eigen website?

Nee voor de website, waarmee jij hoopt meer verkoop te halen voor je business, doe je beroep op je neefje of beste vriend omdat hij iets van computers afweet. Of je zoekt zelfs geen hulp en maakt je website helemaal zelf. Want in die reclame ziet het er allemaal zo makkelijk uit.

Ons pleidooi

Kijk. Het klinkt allemaal mooi. Je neef die belooft om voor een appel en een ei je site te bouwen. Of de drag-and-drop websiteplatformen die je een professionele website beloven in 10 minuten. Maar als websitebouwers vinden we het onze taak om je op de gevaren te wijzen. Want ja, er zitten addertjes onder het gras: je website is niet responsive, trage laadtijden, niet geoptimaliseerd voor zoekmachines, … en ga zo maar door. Klanten vragen dan om zo’n scheve situatie recht te trekken. “Ja die heb ik zelf gemaakt”, horen we dan vaak. Maar als de funderingen al niet goed zijn … 

Hieronder geven we je 5 redenen waarom je nooit zelf een website moet (laten) bouwen zonder de hulp in te schakelen van een ervaren webbureau. 

 

1. Gratis is niet altijd écht gratis 

Je eigen prachtige website? Volledig gratis? Klinkt te mooi om waar te zijn? Wel. Dat is het ook. Tenminste als je niet bereid bent om advertenties op je site te tonen voor de sitebuilder. Ben je dat wel? Dan nog stoot je op heel wat beperkingen om het gratis te houden. Je krijgt bijvoorbeeld geen eigen URL maar iets in de aard van sitebuilder.jouwgekozennaam.com. Wil je die toch, dan zal je vaak wel moeten betalen. En meer dan gebruikelijk. Of je wil bepaalde eigenschappen aan je website? Ook dan rekenen ze extraatjes aan. Je website op maat aanpassen? Vergeet het maar. 

 

2. Je hangt vast aan templates

En zo gaan we naadloos naar ons volgende argument. Doordat je website gebouwd wordt op dergelijke sitebuilders, hang je ook vast aan de templates die voorzien zijn. Toegegeven: daar zitten soms echte pareltjes tussen. Maar je creativiteit de vrije loop laten om zaken aan de lay-out aan te passen gaat niet (of toch moeilijk). 

Bovendien is de kans groot dat je website er krak hetzelfde uitziet als die van je concurrent omdat je hetzelfde thema gebruikt. Als je echt een unieke website op maat wil, kies je er beter voor om je website te laten coderen vanaf nul. 

 

3. Je hebt geen controle over je website

Dat je templates gebruikt is 1 zaak, maar het grootste probleem met sitebuilders is dat alles wat je hierop creëert er ook blijft staan. Je ‘eigen’ website die je zonet hebt gemaakt, valt niet los te koppelen van de applicatie. Je kunt dus niet beslissen om je website te verplaatsen of een andere hosting te kiezen. De enige manier om het wel te doen is door je volledige website opnieuw te maken. 

 

4. Je creëert geen website, maar een visitekaartje 

Heb jij businesskaartjes die je tijdens het netwerken uitdeelt? Of aan vrienden en kennissen? Door je gegevens bij die personen achter te laten, kunnen ze je makkelijk contacteren wanneer ze meer informatie over je producten en/of diensten wensen. 

En dat is net wat je met je eigen gebouwde website doet. Je uitgebreide visitekaartje afgeven aan mensen. Want meestal wordt je enkel gevonden wanneer mensen je naam ingeven in Google of rechtstreeks je webadres ingeven. We kunnen je verzekeren: in de praktijk gebeurt dit niet vaak. Een goede website daarentegen kan ook klanten lokken, die jouw bedrijf nog niet kennen, door een hoge positie in de zoekmachines. En vervolgens deze bezoekers ook omzetten in leads en klanten. 

 

5. Een website is complexer dan je denkt. 

Je hebt dan wel een mooie website gecreëerd met je websitebuilder, maar dat is soms net het probleem met deze platformen. Te vaak wordt de nadruk gelegd op het ontwerp waardoor de boodschap verloren gaat. De kunst is om bij webdesign een goede balans te vinden tussen aantrekkelijkheid en functionaliteit en ervoor te zorgen dat bezoekers actie uitvoeren: bijvoorbeeld een offerte aanvragen.

 

Besteed je tijd (en geld) beter

We begrijpen maar al te goed dat je geld wil besparen door je eigen website te maken. Maar dat wil niet zeggen dat het je niets kost. Het kost je namelijk kostbare tijd die je kan besteden in de taken waar jij echt goed in bent: het runnen van je bedrijf. Natuurlijk is je website een onderdeel van je bedrijf, maar om er het meeste uit te halen, zal je er vele uren moeten aan besteden. Uren die je beter door iemand anders laat invullen. En nee, we hebben het hier niet over je neefje 😉 

 

Ja, ik wil mijn geld beter investeren.