Wij zijn codekick

Ben jij echt klaar voor Mobile First Index?

Ben jij echt klaar voor Mobile First Index?

14/02/2018

Er is al heel wat over verschenen, want Google kondigde deze update als test al aan eind 2016! Ook wij besteedden er al aandacht aan op onze blog. En als je nog geen actie hebt ondernomen, is dat waarschijnlijk omdat jouw website goed is opgesteld. Niet waar? Of daar ga jij toch vanuit. Maar heb je het ook gecontroleerd? Zelfs als je een mobiele site hebt, kan een check nuttig zijn om alle risico’s te ontlopen. Welke elementen dien je te controleren, welke risico’s loop je nu echt en hoe kan je dat allemaal controleren? 



Google stelt de organische zoekresultaten nu nog samen op basis van de dekstop-variant van websites. Met mobile-first indexing zal Google binnenkort de mobiele variant van websites gaan gebruiken voor het opstellen van de zoekresultaten. Er is en blijft één index, alleen de manier waarop de zoekresultaten worden samengesteld verandert. 

Het doel van de mobile-first index is zoals de zoekmachine-gigant het zelf omschrijft: “To better help our -primarily mobile – users find what they’re looking for.”

Relevantie van mismatch

De reden waarom Google binnenkort mobiele webpagina’s gebruikt voor indexatie is simpel: er zitten meer en meer (mogelijke) verschillen tussen de mobiele en desktopversie van websites. De relevantie van een webpagina wordt (momenteel nog) op basis van de desktop-variant bepaald. Als de mobiele webpagina minder of andere content toont dan de desktop-variant, kan deze pagina minder relevant zijn voor bepaalde zoekopdrachten. En dat resulteert in een mismatch tussen de gewenste en gevonden content op de webpagina met als gevolg een minder goede gebruikerservaring. Laat dat nu net zijn wat Google wil voorkomen!

Toch doet Google het rustig aan met deze update. Al sinds 2016 is Google aan het experimenteren met de mobile-first index en in december 2017 bracht Google via het Webmasterblog naar buiten dat de mobile-first index voor een handje vol websites apart wordt getest en uitgerold. Naar eigen zeggen doet Google dit om uitgebreid te testen en om website-eigenaren de tijd te geven om zich voor te bereiden.

Grootste risico voor afzonderlijke mobiele website

Het risico op fluctuaties bij de overgang naar de mobile-first index is het grootst voor websites met aparte URL’s voor de mobiele en desktopwebsites. Het zijn in wezen twee verschillende websites waardoor de kans op verschillen tussen de mobiele en desktopwebsite groter is.

bron: Google

Google bood al enkele malen tips aan. Websites met afzonderlijke URL’s lopen een grotere kans op fouten, omdat de mobiele en desktop-website twee verschillende websites zijn. De lijst met te controleren elementen is dus langer wanneer je een afzonderlijke mobiele website hebt.

Risico’s voor responsive websites

Google geeft aan dat responsive websites en sites met correct ingestelde dynamische weergave niet veel zouden hoeven veranderen. Met de nadruk op ‘zouden’. Het is geen garantie dat een responsive website daadwerkelijk mobile-first index ready is. Ook als je een responsive website hebt, kunnen er verschillen zitten in de desktop en mobiele variant. Het is namelijk mogelijk om bepaalde content te verbergen voor apparaten met een beeldscherm dat minder breed is dan een zelf-te-bepalen aantal pixels.

Heb je dus een responsive website? En weet je niet zeker of de content voor mobiele en desktop bezoekers verschilt? Een steekproef van enkele webpagina’s per paginatype kan je een eind op weg helpen. Is je website door ons ontwikkeld? Dan hoef je je geen zorgen te maken. Wij zorgden ervoor dat alle content op beide versies van je website wordt getoond. 

Check met één eenvoudige tool

Sorry dat je we je helemaal tot hier laten scrollen om je een tool aan te reiken om je website te laten checken. Maar dat doen we met een goede reden. Alle factoren los gaan controleren is een tijdrovende klus. Dus waarom moeilijk als het ook makkelijk kan?

De Mobile-First Index Prep Tool is een perfecte tool om je website mee te checken. In plaats van gebruik te maken van een behoorlijk aantal tools die niet op één hand te tellen zijn, controleert de Mobile-First Index Prep Tool op vrijwel alle factoren tegelijk. De enige controle die je zelf nog dient uit te voeren is kwaliteitscontrole op de content en ervoor zorgen dat je laadsnelheid optimaal is

Bron:technicalseo.com - Bron: marketingfacts.nl