Wij zijn codekick

Google straft opdringerige popup-advertenties af

Google straft opdringerige popup-advertenties af

23/01/2017

Heb jij ook een hekel aan pop-up advertenties en interstitials (die paginagrote advertenties die over je volledige browserscherm verschijnen) tijdens het surfen op je mobiele toestel? Wel dan hebben we goed nieuws voor jou: Google zal ze jou minder laten zien.



Want dankzij een nieuwe regelgeving zullen de mobiele webpagina’s, die deze advertenties laten zien, in de Google-ranking naar beneden tuimelen. 

Google ranking? 

De resultaten die je in Google te zien krijgt nadat je jouw zoekopdracht hebt ingegeven verschijnen er niet willekeurig. Achter die resultaten zit een complex wiskundig algoritme met duizenden voorwaarden waaraan een website moet voldoen. Simpel uitgelegd: hoe beter je score, hoe hoger je in die resultaten komt te staan. 

Het is net in dat algoritme dat Google aanpassingen heeft doorgevoerd. Websites die pop-upadvertenties tonen op de mobiele versie van hun pagina’s zullen hierop afgestraft worden. Concreet: Google geeft ze minder punten en zal ze daardoor veel lager in de resultaten weergeven. Met als gevolg dat jij deze sites wellicht niet meer zal bezoeken en je dus geen reclame meer zal zien (of toch minder). 

Wat wordt nu exact afgestraft? 

Google richt zich op wat zij ‘problematische overgangen’ noemen en geeft drie specifieke voorbeelden van pagina’s die beïnvloed zouden worden. 

 

 

De eerste pagina toont een pop-up die verschijnt nadat de surfer op een link klikt of door de pagina begint de scrollen. Het verbergt deels de content van de pagina. Daarnaast straft Google de pagina’s af die een interstitial-advertentie tonen vóór de gevraagde webpagina wordt getoond. 

Google laat weten dat ‘kleine’ pop-up advertenties niet zullen afgestraft worden via het nieuwe systeem. Al geven ze geen informatie over wat zij verstaan onder ‘kleine pop-up advertenties’

Natuurlijk zijn er ook enkele kanttekeningen. De nieuwe regel geldt alleen voor de eerste klik op een pagina vanuit Google. Zodra je vanuit een webpagina doorsurft naar andere sites of pagina’s die wel advertenties kunnen tonen, zul je die ook blijven zien. Daarnaast zal Google de noodzakelijke pop-up advertenties (zoals bijvoorbeeld een pop-up waar je je leeftijd moet bevestigen).

Minder frustraties in Google’s ogen. 

Hoewel de meerderheid van de geïndexeerde pagina’s nu tekst en content hebben die goed leesbaar is zonder in te zoomen, zag Google onlangs veel voorbeelden waarbij deze pagina’s opdringerige advertenties tonen aan gebruikers. Terwijl de onderliggende inhoud aanwezig op de pagina’s werd geïndexeerd, was de effectief getoonde content anders. Dit frustreerde heel wat gebruikers omdat ze niet in staat waren toegang te krijgen tot de informatie die ze eigenlijk zochten. 

Het neemt niet weg dat je in de toekomst helemaal geen pop-upadvertenties zult tegenkomen. Google zal deze advertenties nog steeds tonen, alleen is de kans dat je op een website, die deze pop-ups toont, terechtkomt kleiner.

De nieuwe regels zijn actief sinds vorige week. En dat vinden wij maar goed ook. Verschillende websites moeten kunnen leven van de inkomsten die de advertenties genereren. Denk bijvoorbeeld maar aan de vele nieuwssites die jou ‘gratis’ de artikels van de krant laten lezen. Maar advertenties die zo opdringerig zijn dat ze storend zijn voor je surfervaring mogen er echt van tussen. Goed werk dus Google. 

Bron: www.scribblrs.com