Wij zijn codekick

De dood van Helvetica, de geboorte van lettertypes op maat

De dood van Helvetica, de geboorte van lettertypes op maat

18/01/2018

Ooit ’s werelds grootste font is niet meer. Of tenminste daar lijkt het toch op. Want als we de trends volgen, dan is een lettertype op maat helemaal in. Er was een tijd (eigenlijk nog maar enkele jaren geleden) dat het moeilijk was om een uur van de dag door te komen zonder met Helvetica in aanraking te komen. Apple gebruikte het font als systeemlettertype op mobiele en desktop toestellen én het was het standaardlettertype voor meer dan 50% van het web en de wereld van design in het algemeen.



Grijze muis

Maar het overmatig gebruik van het lettertype, dat als we eerlijk zijn geen al te opvallende kenmerken heeft, betekent ook dat bedrijven die het gebruiken, zich niet echt konden onderscheiden. Laat staan een echte indruk maken. 

Voeg daar nog eens aan toe dat die bedrijven in sommige gevallen miljoenen dollars per jaar betaalden om het in licentie te nemen, en dat het niet bijzonder goed werkte op mobiele apparaten en je weet dat het lot van Helvetica verzegeld was. R.I.P.!

Maar in plaats van iets te kiezen uit de standaardfonts die beschikbaar zijn, hebben grote merken er hun doel van gemaakt om een eigen font te ontwikkelen. En zo maken we de geboorte mee van het op maat gemaakte lettertype.

Custom made fonts

Roboto

Een van de eerste opvallende op maat gemaakte lettertypen van de afgelopen tijd was Roboto van Google. 

Roboto, gelanceerd in 2011, is een neo-grotesk schreefloos lettertype dat door het bedrijf wordt beschreven als 'modern, maar benaderbaar' en 'emotioneel'.

Google rolde het lettertype uit op zijn standaard Android-ecosysteem. In 2014 is het lettertype vriendelijker geworden en presteert het goed in een breed scala aan contexten.

Nu is het een veelgebruikt systeemlettertype dat in vrijwel alle Google-producten voorkomt. Sinds 2012 is het gratis te downloaden en gebruiken verschillende bedrijven het. 

San Francisco

Om mee te helpen aan de lancering van de Apple Watch ontwikkelde Apple een nieuw op maat gemaakt lettertype, gebouwd voor kleine schermen, genaamd San Francisco.

Na jarenlang Helvetica te hebben gebruikt als systeemlettertype voor de besturingssystemen iPhone, iPad en Mac, had het eindelijk de limiet bereikt van wat het populaire lettertype zou kunnen doen. Ze ontdekten dat Helvetica moeilijk te lezen was op kleinere apparaten, met letters die met elkaar versmolten als de spatiëring te krap was en de lettergrootte en resolutie te laag was.

Het bedrijf had iets meer veelzijdigs nodig en speciaal gebouwd voor zijn producten. Dus ontwikkelden ze San Francisco, waarvan we toch vinden dat het erg op Helvetica lijkt. 

CNN sans

In 2016 onthulde CNN een compleet nieuw lettertype: CNN Sans

Hoewel het bedrijf toegeeft dat het vrij schaamteloos is gemodelleerd naar Helvetica, biedt het nieuwe lettertype veel veelzijdigheid, met verschillende gewichten en verkorte opties om alles te passen, van koppen op hun app, tot de onderste derde afbeeldingen onderaan je scherm.

Maar je moet toegeven dat het lettertype zelf niet echt CNN uitschreeuwt. 

YouTube Sans

Geïnspireerd door het logo van de afspeelknop, dat werd verfijnd samen met de creatie van dit lettertype, werd YouTube Sans in 2017 aangekondigd.

Het is een eigenzinnig lettertype, ontworpen om de heldere en unieke stijl van YouTube uit te stralen. Het op maat gemaakte lettertype wordt meestal gebruikt in het marketingmateriaal van YouTube, zoals PowerPoint-presentaties voor zijn personeel en in bepaalde delen van de interface. Bovendien een van onze persoonlijke favorieten in dit lijstje.

TCCC Unity

In 2018 kondigde Coca Cola Company een nieuw maatwerklettertype aan, genaamd TCCC Unity (de TCCC staat voor "The Coca Cola Company").

Waarom grote merken afscheid nemen van Helvetica

Momenteel gaan op maat gemaakte lettertypes verder dan een trend. Voor heel wat grote bedrijven is het de standaard geworden en maakt het deel uit van hun branding. Want hoewel de standaardlettertypen zoals ‘Helvetica’ jaren “goed genoeg” waren, zijn de limieten voor het gebruik van diegene die al decennia niet meer zijn bijgewerkt, duidelijk geworden. 

Denk daarnaast eens aan hoeveel die merken ons online proberen te bereiken. Hoeveel videocontent en blogs ze maken die zijn ontworpen om ons in hun ecosysteem te brengen. Dankzij hun branding en aangepaste font moeten merken niet langer hun logo laten zien om je te laten weten dat zij het zijn. 

Val op met een eigen kenmerkend lettertype

Niet elk merk zal het zich kunnen veroorloven om een volledig nieuw en aangepast lettertype voor hen te laten maken. Maar dat betekent niet dat je automatisch tot standaardfonts moet wenden. Want onderscheidende typografie die aansluit op de identiteit van uw merk, valt de dag van vandaag zeker te vinden. 

En laat het nu net zo zijn dat wij exact weten waar we moeten zoeken. Wil jij dus graag een update van je merkidentiteit en een uniforme stijl creëren? Contacteer ons dan snel voor een vrijblijvende offerte.

Vraag hier een vrijblijvende offerte aan

 

Bron: Envato