Wij zijn codekick

7 visuals die je content eruit doen springen

7 visuals die je content eruit doen springen

22/02/2017

Het belang om online goeie afbeeldingen te gebruiken, gaat verder dan er alleen maar ‘cool en leuk’ uit te zien. Afbeeldingen kunnen de inhoud van je tekst en boodschap versterken. En dat is psychologisch te verklaren. Want een ding is zeker. Ons brein kan beter afbeeldingen verwerken dan tekst. Meer nog: 90% van de informatie die onze hersenen te verwerken krijgen, is visueel. En ze verwerken het zo’n 60.000 keer sneller dan tekst. 



In deze blog geven we dan ook een overzicht van de 7 meest effectieve type visuals, en waar je ze online kan vinden. Starten doen we met eentje waar je meteen je neus van krult, maar laat ons toch even uitspreken.

1. Stock foto’s

Er zijn meer afbeeldingen te vinden dan alleen maar zakenmensen die zich over een grafiek buigen. 

Wie zijn of haar best doet en de juiste foto’s vindt en gebruikt, kan emoties bij zijn lezers losmaken. Dit kan vooral handig zijn in het begin van je blogpost of webpagina, wanneer je de surfer warm maakt voor de boodschap die je zal overbrengen.

 

Kijk maar eens hoe Bloovi dit doet. Het artikel begint meteen met een sterke visual die je aandacht trekt en je meteen doet vermoeden iets te verzwijgen. En dat is net waar de kern van het artikel om draait. 

Waar haal je stockfoto's vandaan?

Overzicht van gratis stock foto’s

 

2. Screen shots

Schermafbeeldingen zijn een goed voorbeeld van ‘tonen’ i.p.v. ‘vertellen’. 

Je kan perfect aan je lezers vertellen dat je een comment hebt ontvangen op Facebook. Of je kan hen die comment ook gewoon tonen zodat ze het met hun eigen ogen zien.

Kijk even naar dit sushi restaurant die een negatieve reactie ontving op hun FB-pagina. Hoe ze hierop reageerden was alles behalve de juiste reactie. Maar om het verhaal te kunnen schetsen gebruikt de website die dit soort verhalen verzamelt screenshots in plaats van het gewoon met woorden te vertellen. Het volledige verhaal vind je hier

Waar haal je screenshots vandaan? 

Deze is vrij simpel: je maakt ze best zelf. Druk op de ‘print screen’ button van je toetsenbord (shift command 4 voor als je met een Mac werkt)

 

3. Grafieken

Gezien de complexiteit van de meeste statistieken, is een afbeelding de beste manier om de data aan je lezer voor te schotelen. Zeker als je wil dat jouw informatie bij de lezer bijblijft. Want hierboven zeiden we al dat onze hersenen afbeeldingen makkelijker en sneller kunnen verwerken. 

Ook wij maken hier gebruik van in onze blogs

Waar vind je grafieken? 

De meeste studies die je online kan terugvinden bevatten een grafiek waarop de data afgebeeld staat. Google dus even snel het onderwerp waarover je data wil weergeven. Bestaat de visual niet die je zoekt, dan kan je er snel eentje maken in Excel of andere spreadsheet-programma’s. 

 

4. Persoonlijke foto’s

Heb je een persoonlijk verhaal te vertellen? Gebruik er dan een eigen gemaakte foto bij. Iedereen heeft de dag van vandaag wel toegang tot een smartphone of gsm met camera of heeft een simpele digitale camera in huis. 

Persoonlijke foto’s zorgen ervoor dat je lezers het gevoel hebben er echt bij te zijn. 

Waar te vinden?

Bij jezelf uiteraard ;-) 

 

5. Infographics

Infographics zijn in het leven geroepen om een grote portie aan data verteerbaar te maken en deze op een overzichtelijke en eenvoudige manier voor te stellen. 

Ze kunnen – en zijn dan ook vaak – ‘shareable content’ op zichzelf, net omdat de info zo overzichtelijk en duidelijk is. 

Als voorbeeld keren we nog even terug naar het Bloovi artikel eerder in deze Blog. De data die de studie verzamelde is namelijk te lezen in één simpele infographic

Waar kan je ze vinden?

Toegegeven er kruipt wat tijd in het maken van een infograhic. Zeker als je nog eens zelf de info hebt verzameld. Maar voor zij die het volledig zien zitten: neem even een kijkje op infogram

 

6. Zelfgemaakte afbeeldingen

Soms bestaat de afbeelding die je wenst gewoon niet. Maar dat is daarom nog geen reden om geen afbeelding te gebruiken. Je kan er ook best eentje zelf maken.

Wij maken er op onze Facebookpagina regelmatig gebruik van. 

Waar te vinden?

De kost voor zelfgemaakte afbeeldingen hoeft helemaal niet hoog te zijn, en je hebt er niet altijd een designer in je team voor nodig. Kijk anders even naar canva. Je vindt er tientallen aanpasbare voorbeelden terug voor verschillende communicatiekanalen. En het is nog gratis ook. 

 

7. Cartoons

Humor is altijd een krachtige emotionele reactie die je bij de lezer kan opwekken, en cartoons zijn een geweldige manier om dit te doen. 

Waar te vinden?

Als je even Googelt vind je vrij snel een cartoon terug die bij je verhaal past. Let wel: vermeld steevast de bron en de tekenaar van de cartoon. Of neem even contact op met de ‘eigenaar’ en vraag of je de cartoon mag gebruiken.